Parta nadšenců našeho autoklubu, zúčastňujících se mistrovských závodů v autoslalomech, se před časem rozhodla udělat něco víc pro svoji zálibu. A tak začali shánět nějaký šikovný plácek pro vlastní tréninkové jízdy. Našli letiště v Milovicích a uspořádali několik akcí, na které přizvali i své známé, aby si přišli vyzkoušet, jak takový slalom vypadá. Chtěli si také vyzkoušet, zda jsou schopni uspořádat i podnik, který by mohl být přístupný všem. Podařilo se, a jel se jako "volný podnik " 7.9.2002. Od roku 2003 se již stal dalším dvoukolovým článkem mistrovství ČR. V roce 2007 se začal jezdit jako Český pohár o 5 kolech. V roce 2008 Český pohár již jako 8 kolový seriál, plus jeden volný podnik na začátku na rozjetí a jeden volný podnik na konci sezóny s předpokladem zimního klouzání.
Ještě poznámka k zimním jízdám. V autoklubu jsme před léty plánovali zimní klouzání a nikdy se nezdařilo počasí. Skutečnost, že jsme začali pořádat akce v Milovicích každý měsíc, přispěla i k tomu klouzání. Jezdíme za každého počasí a tak ten sníh se naplánuje sám.
Registrace do klubu AMK Praha 3
Historie
Historie našeho automotoklubu sahá až do roku 1945. Toho roku v srpnu byl založen místními motoristy. Od samého začátku se zde pěstoval motoristický sport v různých disciplinách, v začátcích převážně motocyklových. Automotoklub byl i pořadatelem různých závodů a soutěží. Na různých žižkovských pláccích pořádal terénní závody motocyklů, několik ročníků rychlostních závodů „Dvěma směry“ na nynější Spojovací ulici, později „Žižkovský trojúhelník“ na trati Spojovací – pod Krejcárkem – Ohrada – Chmelnice – Jarov – Spojovací. Posledně jmenovaný byl vypsán nejen pro motocykly, ale i pro auta – monoposty. I plochou dráhu motocyklů provozoval automotoklub v místě dnešního fotbalového stadionu Viktorie, koncem šedesátých let přemístěnou do Čakovic. Pár jmen z té doby:Stokuč, Blesk, otec a potom i syn Chaloupkové, plochá dráha Antonín Kasper, později i junior.
Kronika autoklubu popisuje události od založení až do roku 1960, zde k prohlédnutí. Obsahuje dokumenty pořadatelské činnosti.
Konec šedesátých let přinesl ustavení nového odboru činnosti, které přivedlo do automotoklubu mnoho nových zájemců. Byly to automobilové soutěže, nejdříve zájmové, kde se hledal neznámý cíl, ale naši jezdci začali pronikat i do rychlostních soutěží, např „Rallye Vltava“. Automotoklub jako pořadatel se prosadil především v orientačních soutěžích, např. „Hledáme Jozífka“, „Hon na lišku“, „Hledáme medvěda“ a později celá serie „Ledních medvědů“ známých v celé republice, protože několik ročníků bylo pořádáno jako Mistrovství republiky v BOAS, později AOS. Pár jmen z té doby: Kožíšek,Kyjovský,Brusovi, Krumpholc, Omelka, Lebeda.
Naši jezdci se zúčastňovali také automobilových sportovních soutěží, závodů automobilů do vrchu, závodů na okruzích, vše na různých úrovních výkonnosti. V letech 1980-86 jsme byli klubem s největším počtem licenčních jezdců v republice. Opět pár jmen: Trajbold, Charouz, Hejda, Nývlt, Volf.
V té době byla ještě pod naší hlavičkou plochá dráha v Čakovicích. Parta od plochodrážníků neměla tolik členů a tak jsme chodili trochu z donucení vypomáhat při závodech s úpravou dráhy mezi jízdami. Takže jsme se za odměnu mohli svézt na jejich tréninkových mašinách. Nikdo z nás tomu sportu nepropadnul, auto je auto. Napadlo nás tehdy udělat závody aut na ploché dráze. V přestávkách před úpravou dráhy jsme uspořádali závody formou stíhačky se startem na protilehlých stranách(vyhrál Kebl na Fiatu) Pro nás zajímavé zpestření, pro diváky prý nic moc a my museli dráhu zase urovnat pro další rozjížďky divočáků na mašinách.
Orientační soutěže byly hlavní náplní činnosti. Od zájmových, jako např. známá soutěž "Večerní Prahou s Večerní Prahou", "Rallye lázní" a pod., přes oblastní soutěže až po mistrovství republiky v BOAS (branně orientační automobilová soutěž), od roku 1990 AOS (automobilová orientační soutěž). Již v roce 1973 jsme také dostali pozvání do Drážďan na "Zwinger Pokal", první soutěž mimo republiku.
Orientační soutěže v zahraničí byly stavěny trochu v jiném duchu než u nás, ale dobrá změna.
- Drážďany 1973-1992 každý rok konec dubna s velkou účastí našeho klubu.
Součástí každého orienťáku je jízda zručnosti.V té dokázal pořadatel každý rok překvapit. Na př. v roce 1972 se jela rychlá zručka, spíš autoslalom na Altmarktu, tehdy velká plocha, dnes z poloviny zastavěná.V roce 1979 se jela zvláštní zkouška v Heidenau na cyklistickém oválu. (Stíhací jízda dvou aut, start na protilehlých rovinkách a jelo se na čtyři kola. Nezapomenutelný zážitek, v zatáčce klopení přes 60 stupňů. Já jsem byl ke své škodě i Škodě 100 vylosován proti Trabantu. Předjíždění bylo povoleno.Já jsem ho dojel ve druhém kole, ale nebyla šance ho předjet. Vždy když jsem nasadil na předjetí, přišla klopená zatáčka, traboš se mi schoval za střechu nahoru a naslepo jsem se obával střetu.K dovršení problému přispěla i přilba na hlavě, která při pokusu sklonit se abych toho traboše viděl, tak mi při tom přetížení v klopené stěně začala tlačit dolů až jsem měl bradu na prsou.Doplnil bych ještě, že dráha byla dost krátká, 250 m. Jelo se v té stěně asi 80 km/hod. Škodovka tam seděla na dorazech natvrdo, asi tomu pomáhal 100kg spolujezdec.Vyhrál to tehdy rumun na Dacii 1200.) Škoda že jsme tam ten rok byly pouze 3 posádky z Prahy. V ostatních ročních startovalo jen z našeho klubu kolem deseti posádek.
- Berlín 1987/1988/1993+?
- Poznaň 1976+1979+1984+1988+1989 prima zručky.
- Charkov 1979+1980+1983 až 1989 každý rok srpen, celkem 11x. Zážitkové cesty tam i zpět.
Společný odjezd vždy v 16hod z parkoviště u Průhonic na D1, nonstop směr Kyjev s nucenou přestávkou na hranici polské Přemyšli. Dojezd do Kyjeva kolem 16 hod., tedy 24 hodin. Večer se pokecalo s průvodcem z Charkovského DOSAFu, který nás vždy doprovázel již od hranic. Přespalo se v hotelu u kyjevského okruhu a ráno dál na východ. V půli cesty se ještě stavělo u řeky Psel.
Soutěž mívala dvě etapy, časová kontrola s přestávkou byla vždy u památníku v Sokolovu.
Zpáteční cesta v opačném pořadí, plus nějaké zastávky v městech a včetně koupačky v řece podle počasí.Přespání v Kyjevě a nonstop domů.
- Kisújszallás (1983-2004 konec srpna) - prima zručky - přátelská atmosféra
- Pécz (2005-2007 konec srpna) - prima zručky
Autoslalom přinesl oživení do autoklubu,kolem roku 2000.
Ale jako první pokus o autoslalom se jel již v roce 1973 v Praze na Strahově, na ploše mezi stadiony. Pořadatelem byl pražský Manet klub. Trať byla vytyčena jako silnice orámovaná plechovkami od oleje asi po půl metru v šíři asi 3 metry. Pro využití celého placu bylo i několik křížení, takže to vypadalo jako křižovatka. Při prvním pohledu zvenčí to vypadalo jako velký chaos. Ovšem z auta to byla čitelná trať a křížení nevadilo. Ve stejném roce se jel ještě jako mezinárodní závod. O rok později pak ještě jednou.
Konec století pak přinesl novou podobu autoslalomu(více zde).
Od roku 2002 je autoklub pořadatelem autoslalomů na letišti v Milovicích, kde přes počáteční trénování vlastních členů, po pořádání volných závodů a posléze i k několika závodům MČR, dospěl k pravidelnému Českému poháru v autoslalomu.
V roce 2011 jsme ještě před sezonou ukončili smlouvu s letištěm Milovice a přemístili Český pohár v autoslalomu na letiště Příbram střídavě s letištěm Panenský Týnec.
Od počátku roku 2012 se Český pohár odehrává pouze v Panenském Týnci.
Od roku 2023 změna vedení klubu. Po padesáti letech v autoklubu, dvaceti letech jako administrátor stránek a člen časomíry na autoslalomech, se loučí Jirka Skalník a tímto mu děkujeme za vykonanou práci.
Poznámka: Prosíme pamětníky o doplnění v datech účasti na soutěžích, příp. popis zajímavých itinerářů u některých soutěží, především zahraničních.